• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Släppa allt till KFM eller fortsätta kämpa och ta nya krediter?

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 320
Mottagna reaktioner
1 357
Poäng
997
Nya lån för att kunna betala gamla lån löser inget på sikt. Skönt för stunden, men bara mer problem längre fram. Så jag skulle absolut rekommendera dig att släppa allt.
Spara ihop en liten buffert innan löneutmätning kickar igång och jämka under löneutmätning, så får du det mkt bättre än du har det idag.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
529
Mottagna reaktioner
240
Poäng
417
Har också haft den hemska tanke att jag bara ska fortsätta för någon gång dör ju lite förfäders och man börjar ärva lite av värde man kan sälja, riktigt hemsk tanke och fattar inte hur man kunnat tänka så men när man är mitt uppe i allting så tänker man ju på så sjuka lösningar så de inte är sant…

Släpp allting, Finn frid, börja leva på RIKTIGT! Och att leva på riktigt kostar 0kr i månaden
 

Maria76

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
13 Oktober 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
Nya lån för att kunna betala gamla lån löser inget på sikt. Skönt för stunden, men bara mer problem längre fram. Så jag skulle absolut rekommendera dig att släppa allt.
Spara ihop en liten buffert innan löneutmätning kickar igång och jämka under löneutmätning, så får du det mkt bättre än du har det idag.
Har också haft den hemska tanke att jag bara ska fortsätta för någon gång dör ju lite förfäders och man börjar ärva lite av värde man kan sälja, riktigt hemsk tanke och fattar inte hur man kunnat tänka så men när man är mitt uppe i allting så tänker man ju på så sjuka lösningar så de inte är sant…

Släpp allting, Finn frid, börja leva på RIKTIGT! Och att leva på riktigt kostar 0kr i månaden
Tack, det är precis så jag känner. Det blir bara värre o värre. Och framförallt mycket stress varje månad och ångest när man tvingas låna
 

Maria76

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
13 Oktober 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
Har också haft den hemska tanke att jag bara ska fortsätta för någon gång dör ju lite förfäders och man börjar ärva lite av värde man kan sälja, riktigt hemsk tanke och fattar inte hur man kunnat tänka så men när man är mitt uppe i allting så tänker man ju på så sjuka lösningar så de inte är sant…

Släpp allting, Finn frid, börja leva på RIKTIGT! Och att leva på riktigt kostar 0kr i månaden
Jag har också haft sådana tankar, så jag förstår..
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 320
Mottagna reaktioner
1 357
Poäng
997
Tack, det är precis så jag känner. Det blir bara värre o värre. Och framförallt mycket stress varje månad och ångest när man tvingas låna

Jag bestämde mig för att släppa allt för drygt ett år sedan och det är det bästa beslut jag fattat. Visst är det jobbigt med alla anmärkningar och så, men nu har jag pengar varje månad och slipper allt pusslande med mina räkningar. En frihet, trots att kfm tar det mesta av min lön.
 

Maria76

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
13 Oktober 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
Jag bestämde mig för att släppa allt för drygt ett år sedan och det är det bästa beslut jag fattat. Visst är det jobbigt med alla anmärkningar och så, men nu har jag pengar varje månad och slipper allt pusslande med mina räkningar. En frihet, trots att kfm tar det mesta av min lön.
Jag är glad för din skull, det låter inspirerande. Får jag fråga hur mycket du har släppt till KFM?
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 320
Mottagna reaktioner
1 357
Poäng
997
Jag är glad för din skull, det låter inspirerande. Får jag fråga hur mycket du har släppt till KFM?

Har skett i omgångar, samtidigt som utmätningen tickat på. De sista skulderna är på väg dit först nu. Så jag vet inte totalt belopp, men en dryg miljon… 1,5 skulle jag gissa.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147

Om man tittar på KFM:s hemsida så är förbehållsbelopp 5 158 kr för vuxen och 3308 kr för barn. Det innebär att om jag släpper alla skulder till inkasso o sen till KFM och får löneutmättning beviljad så kommer jag få 5118 kr plus 3308 kr X2 kvar att leva för efter alla räkningar är betalda plus eventuellt busskort (jobbresor). Det är mycket mer än vad jag har just nu efter alla räkningar är betalda. Så varför ska man kämpa o ta nya krediter om man kan släppa allt till KFM och få mer pengar i månaden. Jag trivs bra i min lägenhet och planerar inte köpa något nytt. Det är för sent, jag är nästan 50. Så varför ska man kämpa mer att ta nya krediter för att ha råd med de gamla?
Nytt belopp är 5717 kr för en vuxen säkert högre för barn också.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
TAck för din kommentar och tack att du försöker hjälpa:)
Jag har 750K i blancolån, 100K osynlig lån hos Fairlo och ca 380K CSN lån. Lägenhet och räkningar är ca 12-12500 kr. Sen betalar jag nästan 11000 kr i manåden för blåncolån och ränta: 1750 lån Avida,1850 lån Nordax, 2700 lån Resurs bank, 2000 Fairlo, 1890 CSN. Alla lån är med ränta på 7-8%, återbetalningstid 15 och 20 år.
Så utgifter ligger på ca 23000 kr i månaden. Jag får in ca 34 000 kr. Det är 10-11000 kr kvar efter allt är betalt, och då ska det räcka till mat, bensin, kläder till barnen. Det känns som att det aldrig räcker till. Så fort pengarna kommer in betalas det räkningar hit o dit, ibland oförutsedda kostnader. Jag ska se om det hjälper lite att göra skattejämkning. Vet inte hur länge jag orkar kämpa.
Jag förstår inte riktigt. Du har 10-11000 kvar efter att allt är betalt och det lär ju inte bli mer under löneutmätning.
Dessutom så kommer du vara låst på många sätt med anmärkningar osv.
Du bör klara dig på 10-11000 kr.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp